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#16031 - 05/20/03 11:15 AM Re: olii Defender
Lucab Offline
Member

Registered: 05/05/03
Posts: 54
Quote:
Messaggio inizialmente inserito da Lone Land:

NON è una regola assoluta che un olio sintetico è meglio di un minerale su qualsiasi motore.
Concludo con una mia vecchia frase (che ho scoperto è divenuta una "citazione" \:D su altri forum) :
"...chi si attiene alle specifiche del costruttore NON SBAGLIA MAI!" \:D


OT--

Difatti gli olii minerali monogrado (quasi introvabili) sono imbattibili nell'utilizzo in motori a frizione in bagno d'olio.(tipo la Vespa)
C'è poi un'altra affascinante branca di sviluppo per gli olii e cioè quelli destinati ai motori d'epoca. La cosa curiosa è che si dividono in due categorie,
anteguerra e dopoguerra, questo perchè la guerra ha portato "tragicamente" ad un grande progresso della metallurgia e la detergenza di un olio dopoguerra sarebbe corrosiva in un motore anteguerra.
In una moto 2 tempi del 46, che ho la fortuna di usare ogni tanto, va fatta la miscela al 7% di olio, sarebbe impensabile utilizzare dell'olio sintetico, utilizzo invece con grande successo (di fumate) il prescritto sae 30, lo stesso che si usa nel cambio della stessa moto. Semplicità ed efficacia di altri tempi.

fine OT--------

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#16032 - 05/20/03 04:39 PM Re: olii Defender
Anonymous
Unregistered


Come disse il tale:
"è un piacere starvi a sentire!"

:p

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#16033 - 05/20/03 08:12 PM Re: olii Defender
mstis Offline
Member

Registered: 12/22/01
Posts: 482
Loc: *
Dal mio archivio ho recuperato quanto segue, è tratto da The Lubrizol Corporation Knowledgee - Ready Reference for Lubricants and Fuels A. Non riesco a trovarlo sul sito attuale. Sono tabelle che con copia/icolla vengono in formato testo
Ho dato uno sguardo veloce alla pubblicazione sulla cavitazione, mi è sembrato di capire che le pressioni ed i volumi in gioco siano ben diversi da quelli che usualmente si generano in un motore Diesel da fuoristrada.
Girando per le strade d'Europa non c'è problema a rimediare oli specifici, cosa ben diversa che nel profondo Ciad.

Sito interessante per completezza di prodotti

Castrol.de

La prova oli aggiunti e mai cambiati venne espletata da 4Ruote qualche anno fa, \:D rinuncio a cercare la rivista messa fra altre centinaia \:\(
La storia dell'emulsione olio su F1 (certamente non miscelato ad altri)riguardava l'olio motore nel motore, l'oilo era il primo Agip sintetico, sponsor di Ferrari.




Ready Reference for Lubricants and Fuels
Automotive Gear Lubricants

API GL-4, GL-5 and MT-1 Performance Criteria
Performance API GL-4
MIL-L-2105 API GL-5
MIL-L-2105D API MT-1
Scoring resistance under high-speed shock load conditions CRC L-19* test or FTM 6504T: equal to or better than RGO-105 L-42 test: gear/pinion coast side scoring equal to or better than RGO-110 No requirement
Resistance to gear distress under high-torque, low-speed conditions CRC L-20 test: no tooth disturbance such as rippling, ridging, pitting or severe wear L-37 test: no tooth disturbance such as rippling, ridging, pitting or severe wear No requirement
Corrosion resistance in the presence of water 1. CRC L-13 or FTM 5313.1

2. CRC L-21 — No evidence of rusting L-33 test: no evidence of rusting after 7 days exposure on any working surface; maximum 0.5 sq in. rust on cover plate (1% of surface area) No requirement
Thermal & oxidation stability/component cleanliness No requirement L-60-1 test: 100% max viscosity increase; 3% max pentane insolubles; 2% max toluene insolubles L-60-1 test: 100% max viscosity increase; 3% max pentane insolubles; 2% max toluene insolubles; 7.5 min carbon/varnish rating on large gear; 9.4 min sludge rating on all gears
Antiwear No requirement No requirement FZG (A/8.3/90): minimum 10 stage pass
High-temperature lubricant stability No requirement No requirement Mack Transmission Test T-2180: Equal to or better than reference
Oil seal compatibility No requirement No requirement Similar to ASTM D 471: Polyacrylate — -60 to 0% elongation change, -20 to +5 pts hardness change, -5 to +30% volume change; Fluoroelastomer — -75 to 0% elongation change, -5 to +10 pts hardness change, -5 to +15% volume change
Antifoaming characteristics CRC L-12 test: readings taken immediately after 5 min aeration; Sequence 1 — 23.9°C, 650 ml; Sequence 2 — 93.3°C, 650 ml ASTM D 892: readings taken immediately after 5 min aeration; Sequence I — 20 ml max; Sequence II — 50 ml max; Sequence III — 20 ml max ASTM D 892: readings taken immediately after 5 min aeration; Sequence I — 20 ml max; Sequence II — 50 ml max; Sequence III — 20 ml max
Copper corrosion ASTM D 130: 3b max after 1 h at 121.1°C ASTM D 130: 3 max after 3 h at 121.1°C ASTM D 130: 2A max after 3 h at 121.1°C
Channeling characteristics No requirement FTM 3456.1 Modified: SAE 75, -45°C max; SAE 80W-90, -35°C max; SAE 85W-140, -40°C max No requirement
Compatibility with existing gear lubricants SS&C FED-STD-791 SS&C FED-STD-791 SS&C FED-STD-791
Solubility — measure separated material after centrifuging oil stored for 30 days at room temperature (29.4 ±9.5°C) FTM 3430: 0.25% wt max of original nonpetroleum material in sample FTM 3430: 0.25% wt max of original nonpetroleum material in sample FTM 3430: 0.25% wt max of original nonpetroleum material in sample
Compatibility — same as solubility except mixed 50/50 with each of six reference oils FTM 3440: 0.50% wt max of original nonpetroleum material in sample FTM 3440: 0.50% wt max of original nonpetroleum material in sample FTM 3440: 0.50% wt max of original nonpetroleum material in sample

* Equipment no longer available; impossible to conduct test per original procedure.

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READY REFERENCE FOR LUBRICANTS AND FUELS

AUTOMOTIVE GEAR LUBRICANTS

API GEAR OIL SERVICE DESIGNATIONS

PHYSICAL REQUIREMENTS FOR GEAR LUBRICANTS

API GL-4, GL-5 and MT-1 PERFORMANCE CRITERIA

MIL-L-2105D REQUIREMENTS

MIL-PRF-2105E REQUIREMENTS


****
ed inoltre :

Ready Reference for Lubricants and Fuels
Automotive Gear Lubricants

API Gear Oil Service Designations
API Classification Type Applications
GL-1 Straight mineral oil Truck manual transmissions
GL-2 Usually contains fatty materials Worm gear drives, industrial gear oils
GL-3 Contains mild EP additives Manual transmissions and spiral bevel final drives
GL-4 Equivalent to obsolete MIL-L-2105 specification; usually satisfied with 50% GL-5 additive level Manual transmissions, and spiral bevel and hypoid gears in moderate service
GL-5 Virtually equivalent to present MIL-L-2105D; primary field service recommendation of most passenger car and truck builders worldwide Moderate and severe service in hypoid and other types of gears. May also be used in manual transmissions
GL-6 Obsolete Severe service involving high-offset hypoid gears
MT-1 Contains thermal stability and EP additives Nonsynchronized manual transmissions in heavy-duty service

Previous


READY REFERENCE FOR LUBRICANTS AND FUELS

AUTOMOTIVE GEAR LUBRICANTS

API GEAR OIL SERVICE DESIGNATIONS

PHYSICAL REQUIREMENTS FOR GEAR LUBRICANTS

API GL-4, GL-5 and MT-1 PERFORMANCE CRITERIA

MIL-L-2105D REQUIREMENTS

MIL-PRF-2105E REQUIREMENTS

[ 20 Maggio 2003: Messaggio editato da: mstis ]

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#16034 - 05/20/03 08:41 PM Re: olii Defender
Lone Land Offline


Senior

Registered: 12/16/01
Posts: 5729
Loc: Italia
Ho recuperato una informazione che avevo inviato tanto tempo fa (Fri, 15 Mar 2002) ad altro Forum (parlando proprio con Carlo...il mondo è piccolo \:D ) a proposito di GL-4 e GL-5:

Riporto quanto tratto dal sito della PENNZOIL (americana), ma puoi trovare
la stessa informazione ripetuta tonnellate di volte in giro per il Web:
..............................
2. What happens if API GL-5 gear oil is used in an API GL-4 gear oil
application?

API GL-4 and API GL-5 products typically use the same extreme pressure (EP)
additive system, with the API GL-5 having about twice the concentration of a
API GL-4. In service, these additives become active under extreme load and
temperature when the protective oil film can be squeezed away. EP additives
work by forming wear-resistant compounds with the metal of the gear tooth
surface. As the gears mesh, these compounds shield the gear teeth from
direct metal-to-metal contact that would cause wear and damage to the gears.
If too little of the active additive is present, proper protection would be
compromised. Too much of this additive could cause excessive chemical
corrosion of the gear surface. If an API GL-5 gear oil is used in a
application where API GL-4 gear oil is called for, chemical corrosion of
"yellow metal" components may occur, such as bronze synchronizers, brass
bushings, etc. This may lead to shifting difficulties or shortened equipment
life.
..............................
_________________________
Lone Land
(the Lone Rover)

Top
#16035 - 05/21/03 06:34 PM Re: olii Defender
LandmaniaC Offline
Junior Member

Registered: 02/16/03
Posts: 24
Loc: Bolzano
Quote:
Messaggio inizialmente inserito da Lone Land:
INTERVENTO DEL MODERATORE
Mi vedo costretto ad intervenire con un semplice suggerimento:
Attenersi ai fatti possibilmente documentando le informazioni date.
informazioni tipo "...ho sentito dire che"; "...dicono che" possono certamente essere fornite, ma non possono essere ovviamente sostenute a spada tratta!

Se qualcuno decide di chiarirsi in merito a "presunte" offese (ovvero riguardo alla volontarietà o meno di esse), suggerisco di farlo in privato.
Una onesta rettifica di quanto detto (magari sotto l'impulso dell'impeto o con difetto di dialettica) potrà poi servire a chiarire il "misanderstanding" senza ingenerare "guerre sante"! \:\(


Bravo ! ;\)
_________________________
@+LandmaniaC

"C'è soltanto una verità, ma ciascuno ha la sua"

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#16036 - 05/21/03 08:11 PM Re: olii Defender
Francesco Mazzitelli Offline
Member

Registered: 12/19/01
Posts: 173
Loc: Loano (SV)
Oh my God! Avete ricominciato con gli oli!

Nelle prossime settimane passerò qualche giorno nel reparto additivi per oli di una nota raffineria italiana. Andrò a cercare il responsabile di prodotto e tenterò di farlo parlare...

Ogni volta che giro in quegli ambienti mi sforzo di far tornare i conti fra i vari tipi di oli sul mercato e il numero dei serbatoi di stoccaggio dei prodotti finiti nei reparti blending... quelli da cui viene pompato il prodotto per riempire i bidoni, tanto per capirci. I conti non mi tornano mai... chissà perché...

Che sia come per i detersivi?

Ciao.
_________________________
Francesco Mazzitelli

Land Rover Defender 90 Td5 - 1999

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#16037 - 05/21/03 08:31 PM Re: olii Defender
Lucab Offline
Member

Registered: 05/05/03
Posts: 54
Interessante articolo sugli olii comparso su difflock.
Però tutto in inglese
http://www.difflock.com/diffmag/issue21/oil_and_lube/index.shtml

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#16038 - 05/22/03 10:41 AM Re: olii Defender
Ferdinando Alde' Offline
Junior Member

Registered: 05/22/03
Posts: 3
Loc: Milano / Montaldo Bormida (AL)
Mah!
Quando mancano gli argomenti si torna sull'olio.


Nando

Def 90 Td5 MY 2002
_________________________
Nando

-----------------------------------

+------_ Ferdinando Alde' - f.alde@mcs.it
|!__!|__\___ Defender 90' Td5 2002
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